Част 8
Практически урок

Урока се провежда под формата на самостоятелна работа след запознаване на учениците със Слънчевата система(планетите, спътниците им, малките тела-астероиди, комети, метеори и метероити). За добиване на по-пълна представа за кометите, учителят съчетава самостоятелната работа с компютърна разработка за една от кометите. В урока, който предлагаме използваме разработката за една от кометите Хеил-Боп. Задачите за изпълнение са предварително подготвени на работни листи, които се раздават преди часа.

В началото на часа учителят запознава учениците предстоящата работа и ги насочва към изпълнение на първа задача от работния лист. Първа задача служи за систематизиране и актуализиране на знанията. Същевременно спомага за развитие на мисленето. След решаването на задачата учениците сами преценяват степента на усвояване на знанието си. Въвеждането на игрови елемент способства за повишаване на интереса, доброто настроение и стимулира желанието за работа.

Втора задача способства за развиване на самостоятелната познавателност. Предложеният дапълнителен материал повишава интереса към астрономията. Дава възможност на учениците да наблюдават обект, който не е достъпен за наблюдение. Ангажира мисленето и паметта. В края на часа учениците попълват анкетна карта, чиято цел е да осъществи обратна връзка. Чрез анкетната карта учителят прави оценка на часа и анализира резултатите от използваните от него методи и средства(ака предложения урок е достъпен за ученици от осми клас, след методичната единица „Слънчева система”). Провеждането на уроци за самостоятелна работа с помощта на компютърна разработка, в съчетание с използването на работен лист и анкетна карта, дава добри резултати в обучението, повишава интереса, анализира вниманието и мисленето.

В осми клас(девети на ГПЧЕ) е подходящо да се проведат два или най-много три урока от този вид. Обучението на астрономия в XI клас позволява техният брой значително да нарастне. Провеждането им ефективно в паралелки с по-напреднали ученици.

                        Работен лист

                                                           На .........................................

1 Задача. Внимателно прочетете и допълнете пропуснатите думи в текста.(Ако се затруднявате използвайте ключ 1)

Слънчева система наричаме съвкупността от всички тела, които се движат под влияние на силите на ..............(1) привлини към ....................(2). Разстоянието между телата от Слъчевата система са огромни, често се измерват в .................(3)(а.е.). Една астрономична единица е равна на разстоянието от .................(4) до .....................(5). Най-отдалечената планета ................(6) е на ~ ………….(7)а.е. Отстрани слънчевата система изглежда като един голям .......................(8), в средата на който се намира ...............(9). Планетите, астероидите и .........................(10) обикалят около ...................(11). Орбитите на повечето от тях лежаат близо до равнината на Слънчевия ......................(12).

Астероидите са малки планети с диаметър от ...............(13) до ....................(14), които се въртят около ......................(15). Те образуват така нареченият ......................(16). Първите сведения за кометите са получени от ...................(17) астрономи преди повече от ..................(18) години. Кометите са изградени от ...................(19) приличащо на голяма „мръсна снежна топка” и ..................(20) (опашка). Ядрото е смес от ......................(21)(H2O), ………………….(22) и ………………..(23).

Кометите се движат около ......................(24) по-силно сплеснати орбити. При доближаване до Слънцето, част от ядрото се ......................(25), опашката нараства и започва да .....................(26).

Ако се затруднявате с попълването на задачата вижте ключ 1 !В този ключ ще намерите думите, които са ви нужни за попълването на задачата(думите са дадени са разбъркано)!

След попълване на теста проверете вашия резултат като използвате отговорите, които ще намерите в ключ 2

2 Задача:Предлагаме на вниманието ви компютърна разработка за кометити Хеил-Боп. Разгледайте я внимателно, след което попълнете теста:

1.Хеил-Боп е открита от:

а) Алан Хеил и Том Боп  б) Алан Хеил и Хъбъл  в) Том Боп и Вали Пачолка

2.През коя година е открита кометата Хеил-Боп:

а) 1996  б) 1997  в) 1995

3.Кога Хеил Боп достига най-близката си точка до Земята:

а) Юни 22,1997  б) Март 22,1997  в) Март 22,1998

4.Кога Хеил-Боп достига най-близката си точка до Слънцето:

а) Април 1,1998  б) Април 2,1997  в) Април 1,1997

5.По колко опашки обикновено имат кометите:

а) 1  б) 2  в) 3

6.Кое състояние е известно като четвъртото агрегатно състояние на елементите:

а) течно  б) твърдо  в) плазмено

7.Какъв е периода на кометата Хеил-Боп:

а) къс  б) среден  в) дълъг

8.Към кой от интервалите принадлежи дължината на ядрото на Хеил-Боп:

а)35-45 км  б) 45-55 км  в) 55-65 км

Ако сте се справили успешно с двете задачи попълнете анкетната карта .
Назад

 

Hosted by uCoz